Inloggen als lid Inloggen als clubbestuurder

Wandelsport Vlaanderen vzw vraagt om wandelaars een plaats te geven op fietssnelwegen

Wandelen op een fietssnelweg.

Wandelsportfederatie Wandelsport Vlaanderen vzw kan in naam van haar 78.000 leden het initiatief van Mobiliteit Vlaanderen om tegen 2030 het woon-werkverkeer voor 30% via fietsen te laten verlopen, alleen maar toejuichen. We moeten met zijn allen alle pogingen ondersteunen om de wagen terug te dringen in onze publieke ruimte. Want iedere verplaatsing die met de wagen kan uitgespaard worden, telt én maakt wel degelijk een verschil. Wandelsport Vlaanderen vzw vraagt echter uitdrukkelijk om daarbij wandelaars niet te verdringen, maar effectief een plaats te geven op fietssnelwegen.

Tekst: Wandelsport Vlaanderen vzw - Foto: Provincie Limburg - Robin Reynders

Een groot deel van het woon-werkverkeer met de fiets gebeurt tegenwoordig via fietssnelwegen: kwalitatief hoogwaardige fietsroutes tussen steden. Ze maken verplaatsingen over lange afstand met de fiets comfortabel én veilig. Je vindt ze vaak, maar niet uitsluitend langs spoor-, water-, of snelwegen. Het begrip fietssnelweg suggereert dat fietsers hier de absolute voorrang hebben en dat snelheid een belangrijke rol speelt. Dat begrijpt Wandelsport Vlaanderen vzw prima, maar de wandelaar wegduwen of zelfs de toegang ontzeggen op deze fietssnelwegen, lijkt ons als wandelsportfederatie een stap te ver. Volgens Wandelsport Vlaanderen vzw kunnen wandelaars wel degelijk een plaats hebben op de fietssnelwegen. Daarvoor zijn diverse argumenten aan te voeren, maar is er tegelijk nood aan politieke moed en een duidelijke reglementering.

Fietssnelwegen bevinden zich vaak op beddingen die voor wandelaars de enige veilige ‘doorsteek’ zijn van punt A naar punt B. De alternatieven voor wandelaars zijn vaak drukke verkeerswegen waar voetpaden van bedenkelijke kwaliteit zijn of zelfs ontbreken. Wandelaars komen er vaak in directe confrontatie met het autoverkeer. Die beddingen, zoals jaagpaden, zijn voor personen met beperkte mobiliteit vaak de enige veilige optie om aan natuurbeleving te doen. Daarnaast zijn fietssnelwegen vaak goed verlicht en dus interessant voor wandelaars om voor zonsopgang of na zonsondergang op een veilige manier het dagelijks stappendoel te behalen.

Daarom vraagt Wandelsport Vlaanderen vzw uitdrukkelijk om wandelaars een plaats te geven op fietssnelwegen. Cruciaal hierbij is de aanwezigheid van de juiste infrastructuur en dat er bij het ontwerp van de fietssnelweg voldoende ruimte wordt voorzien voor verschillende weggebruikers. Gemengd verkeer kan enkel slagen wanneer de fietssnelweg voldoende breed is. Het goede voorbeeld wordt hierbij gegeven op de recent ingehuldigde fietssnelweg Genk-As, waar het fietspad liefst 4 meter breed is. Op een voldoende brede fietssnelweg is er immers ruimte voor een separate, begaanbare bedding voor voetgangers. Kan er geen aparte bedding ingeplant worden, dan begeeft de voetganger zich op de rijbaan voor fietsers, maar heeft de fietser steeds absolute voorrang, zoals de wegcode het voorschrijft. De wandelaar stapt in dat geval links, tegen de rijrichting van het verkeer in en zo dicht mogelijk tegen de rand van de rijbaan.

Wandelsport Vlaanderen vzw roept daarnaast ook op om een eenduidige reglementering op fietssnelwegen te voorzien. Hoffelijkheid wordt vaak geopperd als sleutelwoord, maar mag enkel de oplossing zijn voor die gevallen die niet in de reglementering zijn opgenomen.

Wandelsport Vlaanderen vzw staat dan ook open voor politieke dialoog met allerhande externe partijen om op zoek te gaan naar een duurzame oplossing op fietssnelwegen, voor fietsers én wandelaars.

Wandelsport Vlaanderen vzw

Andere artikelen