Inloggen als federatielid

#Smeerem: bescherm je tijdens het wandelen voldoende tegen de zon

test afbeelding
test afbeelding

De lente is in het land en dat betekent stijgende temperaturen en de zon die steeds meer begint te schijnen. Het geeft voor veel sporters terecht een gelukzalig gevoel, maar tegelijk is het ook belangrijk om even stil te staan bij de impact van de zonnestralen. Zonder zonlicht kunnen we niet leven, want het geeft ons energie en maakt vitamine D aan in ons lichaam. Maar te veel blootstelling aan sterke UV-straling kan je een vervelende zonnebrand opleveren, wat soms kan leiden tot huidkanker. Daarom lanceerde Sport Vlaanderen reeds enkele jaren geleden een doorlopende campagne onder de noemer #smeerem. Op die manier wil de sportfederatie mensen sensibiliseren rond voldoende zonnebescherming. Wandelsport Vlaanderen vzw is één van de federaties die z’n schouders zet onder de campagne en daarom geven we graag wat tekst en uitleg.

Bron: Sport Vlaanderen, foto's: Ellen Jacobs, Unsplash

Belang van zonnebescherming voor sporters

Sporters in het algemeen en wandelaars in het bijzonder zijn een belangrijke doelgroep in de strijd tegen huidkanker. Wandelaars spenderen namelijk heel wat tijd in de buitenlucht en ze brengen (vaak onbeschermd) heel wat uren in de zon door. In het heetst van de strijd komt de focus vaak zodanig op de inspanning te liggen, waardoor je snel vergeet om voldoende zonnecrème te smeren. Daarnaast wordt het effect van je bescherming ook sneller teniet gedaan door het vele zweten. Daarom is het voor sporters / wandelaars des te belangrijker om voldoende aandacht te spenderen aan het beschermen van je huid. Jongeren en kinderen zijn trouwens extra kwetsbaar (hun jonge huid is extra gevoelig voor schadelijke UV-stralen), dus besteed zeker ook voldoende aandacht aan het beschermen van de huid van je kinderen.

Focus op UV-index, niet op temperatuur

Om zonnebrand te vermijden is niet zozeer de temperatuur, maar eerder de UV-straling van belang. Daarom ligt ook bij de #smeerem-campagne de nadruk op de UV-index, omdat mensen vaak niet precies weten wanneer ze zich moeten insmeren of beschermen tegen de zon. Maar wat is die UV-index nu juist? Deze index is in feite een getal dat de sterkte van zonnestraling op de onbeschermde huid weergeeft. Vaak wordt dit cijfer vermeld in het weerbericht en ook bij de meerderheid van de smartphone-apps wordt de UV-index steeds weergegeven.

Te veel UV-stralen op je huid zijn nefast voor je gezondheid en kan op termijn zelfs leiden tot kanker. Jezelf beschermen tegen de zon is dus een must. Wist je trouwens dat op 21 juni de zon op haar hoogste punt staat? Op deze dag is het dus theoretisch gezien de gevaarlijkste dag van het jaar om snel te verbranden. Maar vanaf wanneer bescherm je nu best je huid? We geven je een handig overzichtje hieronder. Steeds op de hoogte van de UV-index? Check de waarde op www.meteo.be

UV-Index 1 – 2: Het risico op verbranden is eerder laag, in principe heb je geen bescherming nodig.

UV-Index 3 – 5: Het risico op verbranden is matig. Vanaf UV-index 3 bescherm je best je huid. Met die sterkte van de zon kan je ervan uitgaan dat je onbeschermde huid al verbrandt na een halfuur. Let vooral op tussen 12h en 15h en blijf niet te lang in de zon. Bescherm je huid en die van je kinderen met factor 50.

UV-Index 6 – 7: Bij deze UV-Index is het risico groot. Bij deze UV-sterkte kan je onbeschermde huid al na 20 minuten verbranden. Bedek je en blijf zoveel mogelijk in de schaduw tussen 12h en 15h. Smeer jezelf en je kinderen in met factor 50.

UV-Index 8 - 10: Zeer hoog risico op verbranden. Bedek je en blijf in de schaduw tussen 12h en 15h. Smeer jezelf en je kinderen in met factor 50.

Bescherm jezelf tegen de zon

Tips tijdens het sporten: vermijd zonnebrand

Hoe kan je nu best je huid beschermen tegen zonnebrand tijdens het sporten? We geven hieronder enkele handige tips.

- Vermijd sporten in de volle zon tussen 12h en 15h

- Draag beschermende kledij (pet, zonnebril, UV-werende kledij)

- Smeer je om de 2 uur in

- Gebruik zonnecrème factor 50, liefst waterbestendig

- Smeer je in vanaf UV-index 3

- Let dus vooral op de UV-index, eerder dan de temperatuur

- Smeer je opnieuw in na het zwemmen, zelfs als je waterbestendige zonnecrème gebruikt

- Let extra op nabij en op het water, het opperval reflecteert namelijk de UV-straling

- In de bergen is de UV-straling sterker en bovendien reflecteert sneeuw de straling

- Gebruik UV-werende lippenstift

Bescherm je huid voldoende tegen de zon tijdens het wandelen.

Met deze tips sport je voortaan veilig en verantwoord in de zon. We wensen je alvast veel deugddoende en zonnige wandelkilometers toe 😉

De #smeerem campagne is een samenwerking van Sport Vlaanderen met Gezond Sporten, Universitair Ziekenhuis Brussel en de Stichting tegen Kanker. Heel wat sportfederaties zoals Wandelsport Vlaanderen vzw zetten hun schouders mee onder de actie.

Andere artikelen