Inloggen als lid Inloggen als clubbestuurder

Wandelaar aan het woord: de metamorfose van wandelclub De Heuvellandstappers

Dagelijks spannen wandelclubs in Vlaanderen zich in voor de organisatie van ruim 1.200 georganiseerde wandeltochten op jaarbasis. Duizenden vrijwilligers zetten hun beste beentje voor binnen de werking van de wandelclubs om de deelnemers een fijne wandeldag te bezorgen én om de aangesloten leden praktisch te ondersteunen en warm te maken voor de prachtige wandelsport. In dit artikel laten we Karine D’Haene aan het woord, secretaris bij wandelclub De Heuvellandstappers vzw. Zij kozen onlangs voor een nieuwe huisstijl die beter paste bij het imago van de club. In dit artikel lees je er alles over.

Tekst: wandel.be – Foto’s: De Heuvellandstappers vzw

Waarom kozen jullie bij De Heuvellandstappers voor een nieuwe huisstijl?

“De idee om onze huisstijl aan te passen met onder andere een nieuw, fris logo is iets wat al een tijdje zat te broeden binnen onze wandelclub”, vertelt Karine. “Je moet weten dat wandelclub De Heuvellandstappers vzw reeds in 1978 werd opgericht. We beseften dat bijvoorbeeld ons logo niet meer strookte waar de wandelclub vandaag voor staat. Zo verwees de kat naar de Stad Ieper, terwijl we bij De Heuvellandstappers volop de kaart van de natuur trekken. Een volledige ‘rebranding’ drong zich dus op. Daarnaast is het nooit een slecht idee om jezelf even in vraag te stellen. Soms zit je wat vastgeroest in oude gewoontes en daarom waagden we de sprong om zo een stap vooruit te zetten.”

Hoe hebben jullie dit precies verwezenlijkt?

De Heuvellandstappers stonden er niet alleen voor, zo verduidelijkt Karine. “Een dergelijke aanpassing komt er uiteraard niet van vandaag op morgen. Zoiets neemt tijd in beslag en daarom hebben we beroep gedaan op een externe partij (Handmade by Angie) die ons hierbij begeleid heeft. We gaven onze noden en wensen aan en zij liet haar creativiteit de vrije loop. Wat betreft het logo ontvingen we een aantal voorstellen, maar de knoop was snel doorgehakt. Het huidige logo weerspiegelt perfect het DNA van onze club. Zo symboliseert het oranje de opkomende zon, zijn de heuvels de ‘bergen’ van het Heuvelland en het groene accent verwijst naar de natuur. Het logo is modern, maar tegelijk niet te bombastisch. Een echte perfect match!”

Waar is jullie nieuwe logo/huisstijl allemaal te zien?

“De basis is ons nieuw logo, maar dit werd uiteraard op allerlei club- en promomateriaal aangepast. Zo werd onze website in een nieuw jasje gestoken, maar ook ons promomateriaal, briefwisseling en ander communicatiemateriaal werd vernieuwd. Voortaan wandelen we ook in nieuwe, kwalitatieve sporttechnische clubkledij die onze leden vooral op aanvraag kunnen bestellen. Hierbij hebben we gekozen voor misschien iets duurdere, maar wel kwalitatieve kledij om de wandelervaring van onze leden zo fijn mogelijk te maken. Daarnaast wordt de persoon die onze huisstijl aanpaste, nog geregeld ingeschakeld om onder meer een flyer of andere zaken vorm te geven.”

Ik vermoed dat jullie heel wat reacties hebben gekregen op de nieuwe stijl?

Karine gaat enthousiast verder: “We stelden ons nieuw logo voor op het afgelopen ledenfeest in januari. Werkelijk iedereen was lovend, dat was heel fijn om te horen. Het was misschien een gewaagde zet, maar de vele enthousiaste reacties binnen de club doen enorm deugd. Zelfs niet-leden of vele wandelaars onderweg feliciteren ons geregeld met de mooie clubkledij. Het voelt als een nieuw hoofdstuk binnen onze club en het is nog maar eens een bewijs om je niet neer te leggen bij de status quo en af ten toe eens wat vernieuwing te proberen brengen.”

Zorgt het nieuwe imago al meteen voor extra leden binnen de club?

“Het uitgangspunt was niet meteen om nieuwe leden aan te trekken, maar iedereen is uiteraard welkom bij De Heuvellandstappers. We hebben de afgelopen tijd wel wat nieuwe leden mogen verwelkomen en dat is heel fijn. Met ongeveer 350 leden blijven we een relatief kleine wandelclub. We hoeven niet meteen exponentieel te groeien, maar willen er vooral zijn voor onze leden. Met een persoonlijke aanpak willen we onze bestaande leden vooral in de watten leggen en eerder aan ‘ledenbinding’ doen”, besluit Karine.

Op zoek naar een wandelclub in de buurt?

Andere artikelen